Het oorspronkelijke idee is van museumdirecteur Rob Kreszner. ,,Ik wandel regelmatig over de stadswallen met mijn hond. Die wandeling wordt onderbroken bij de Westwagenstraat. Het is ingewikkeld punt om over te steken. Er komt verkeer vanuit meerdere richtingen. Wandelaars haken op dat punt ook af. Wat zou het mooi zijn als je daar op hoogte de Westwagenstraat kunt oversteken.’’
Kreszner meent dat zijn idee past bij het initiatief om meer aandacht en waardering voor de Gorcumse vesting te krijgen. ,,Ik ben bij de presentatie van die werkgroep geweest. Daar hoorde ik veel over het herstel naar hoe het vroeger was. Maar in mijn beleving kun je dat ook combineren met nieuwe, moderne ideeën.’’
Architecten
Een gedachte die hij voorlegde aan architecten Lucine Blankert en Nicolaas Buffinga, restaurator Bernard Siera en John Stoop, verbonden als gasthoogleraar aan de Technische Universiteit Delft. Dorien Uittenbogaard bracht Kreszners idee in een illustratie tot leven. Zij zien het idee voor de brug zeker zitten.
Buffinga: ,,Zo’n brug maakt de stadswal weer tot één geheel.’’ Blankert vult aan: ,,Bovendien markeer je hiermee de entree van de stad nadrukkelijk. Die brug krijgt als ware de functie van de oude stadspoort. Maar ze moet wel rank en slank worden.’’ En volgens Buffinga die al voorzichtige berekeningen maakte, zijn de stadswallen op zich al zo hoog dat vrachtverkeer gewoon onder de constructie door kan.
Oersterk
Stoop ziet evenmin problemen als het gaat om de daadwerkelijk bouw. ,,We denken aan een eenvoudige boogconstructie, uitgevoerd in composiet. Dat is een kunststof, licht in gewicht maar oersterk. Er zijn meerdere bedrijven in de regio die zo’n brug ook daadwerkelijk zouden kunnen bouwen. Bovendien laat zo’n brug zich ook gemakkelijk demonteren, mocht er een extreem hoog transport de stad in moeten.’’
Bron: AD Rivierenland 12-9-2017 Anja Broeken